tirsdag den 11. november 2008

At lave nye vaner...

Hvorfor lykkes vort sundhedskampagner ikke bedre?

Jeg tror, vi skal arbejde meget, meget mere med menneskers MOTIVATION for andre deres vaner. Denne vane kunne være at ryge, at spise for meget, at påtage sig for meget arbejde, at være for stresset m.m.

Motivation er mange ting…

1. Den ydre motivation er, hvor lægen fortæller sin patient, at han risikerer hjertesygdom, lungesygdom og meget andet, hvis han fortsætter med sit stressede liv. – Det skal patienten så tro på.

2. Den negative motivation er den, hvor man vil ændre en vane for at undgå sygdom eller straf.

Denne ydre, negative motivation ser vi ofte i vore sundhedskampagner. Men prøv lige at tænke over, hvad det er for mentale billeder, disse motivationsformer tænder. De tænder et billede af hjertesygdom, af lungesygdom, af sygdom, af straf.
Men der findes også andre former, der nok er mere hensigtsmæssige:

3. Den indre motivation, hvor patienten tager en beslutning om at ændre denne eller hin vane. – Måske igen som negativ motivation for at undgå sygdom – men den helt store effekt opstår ved den indre,

4. Positive motivation:

”JEG har tænkt mig at ændre denne vane til ….., fordi jeg føler, at det vil føre mig i retning af noget, der er rigtig værdifuldt for mig…”
Eksempler: Det er vigtigt for mig at bevare min frihed hele livet til at bevæge mig, til at lege etc., - og det betyder, at jeg skal være sund, rask, ren indeni, at jeg skal leve et afbalanceret arbejdsliv etc.
De billeder, denne indre, positive motivation tænder, er virkelig attraktive. Det er frihed, lege, ren, sund o. lign.

Så hvis du finder denne din egen indre, positive motivation, er arbejdet med at ændre vaner halvvejs gjort..

Ingen kommentarer: